Lærervejledning
            Klassetrin: 6. til 9. klasse 
              Fag: Historie, dansk, samfundsfag, tværfaglige forløb 
              og projektopgave 
              Medbring: Passende tøj og fodtøj (forløbet 
              foregår udendørs). Madpakke. Papir og blyant, så 
              der kan tages notater undervejs. 
              Website: mulighedernesland.natmus.dk 
            Indhold: Mulighedernes Land er et rollespil på Frilandsmuseet 
              baseret på mobilteknologi og GPS.  
              I rollespillet skal eleverne påtage sig roller som piger og 
              drenge i slutningen af 1800-tallet. Rollerne er unge mennesker fra 
              forskellige miljøer, som skal træffe valg, og finde 
              deres egen vej i livet, med de muligheder og begrænsninger, 
              som datiden gav. 
            Under selve rollespillet, som foregår på Frilandsmuseet, 
              arbejdes der i grupper af 2-4 elever om hver af de ialt 8 roller. 
              Grupperne skal i fællesskab diskutere sig frem til, hvilken 
              vej rollen skal gå og træffe valg der hjælper 
              rollen bedst muligt ind i fremtiden. Hvordan former man sin egen 
              skæbne i slutningen af 1800-tallet, hvis man er uægte 
              barn fra fattiggården - eller den temperamentsfulde søn 
              af en storbonde? Eleverne bevæger sig i museets landskaber 
              og opsøger forskellige gårde og huse med mobiltelefonen 
              som informationsredskab - og konfronteres her med personer og hændelser, 
              som hjælper eller hindrer dem i at nå deres mål. 
            Formål: Eleverne mærker 1800-tallets forhindringer 
              og muligheder på egen krop ved hjælp af en teknologi, 
              som de allerede er eksperter i. Eleverne opnår dyb forståelse 
              for vilkår og dagligdag i industrialiseringens første 
              årtier, og forståelse for sociale forskelle og valgmuligheder 
              - dengang som nu. 
            Før besøget
            For at få det optimale ud af rollespillet er det vigtigt 
              at eleverne har forberedt sig på besøget. På 
              websitet kan eleverne læse om rollerne, samt sætte sig 
              ind i de muligheder og begrænsninger som gjorde sig gældende 
              i slutningen af 1800-tallet. For at kunne træffe de rigtige 
              valg undervejs i rollespillet og dermed være i stand til at 
              fuldføre rollernes mission er det nødvendigt at eleverne 
              har en vis viden om tiden og rollerne (både deres egen og 
              de andres). Hvis der er behov for at printe nogle af teksterne, 
              kan det gøres fra mulighedernesland.natmus.dk/tekster 
            Før besøget på Frilandsmuseet skal klassen 
              være opdelt i grupper på mellem 2 og 4 elever, og der 
              skal være taget beslutning om, hvilken rolle hver gruppe skal 
              spille. Der kan maximalt være 8 grupper svarende til de 8 
              roller.  
            Under besøget 
            Ved ankomsten til Frilandsmuseet vil klassen få en kort introduktion 
              til rollespillet. Hver gruppe får udleveret en mobiltelefon 
              og en GPS og bliver derefter introduceret til teknologien gennem 
              en mindre øvelse. Herefter går selve rollespillet i 
              gang, og hver gruppe skal nu realisere deres rolles fremtidsdrøm. 
              Det gøres ved at optjene point indenfor kategorierne: Penge, 
              Evner og Netværk. 
            Først skal rollerne finde deres fødegårde. 
              Her vil de (via mobiltelefonen) møde et antal personer med 
              tilknytning til dem. Hver person kan fortælle noget om rollens 
              situation, samt give gode råd og advarsler, der kan bruges 
              undervejs i spillet. (Det er vigtigt at forberede eleverne på, 
              at de skal høre godt efter de beskeder de får. Det 
              er en god ide at opfordre eleverne til at medbringe papir og blyant, 
              så de kan tage notater undervejs). 
            Efter at have besøgt fødegården skal grupperne 
              bevæge sig ud i området, hvor forskellige muligheder 
              og farer venter. For nogle roller er der mulighed for at få 
              en læreplads i Brugsen. Andre skal være glade, hvis 
              de kan få et job som daglejer på en af de store gårde. 
              Måske ligger der en god anbefaling og venter et sted... Måske 
              er man uheldig at løbe ind i en tyvknægt... eller endnu 
              værre, at blive smittet med en dødelig sygdom
 
              Rundt om på gårdene venter forskellige begivenheder, 
              som gør rollerne i stand til at vinde og tabe points alt 
              efter hvordan de agerer. Med opmærksomhed, eftertænksomhed 
              og samarbejde kan eleverne selv være med til at skabe deres 
              egen succes og fuldføre deres rolles mission. 
              Dagen slutter af med en kort opfølgning på oplevelserne. 
            Efter besøget
            "Mulighedernes land?" rummer mange forskellige muligheder 
              for undervisningsforløb både indenfor enkelte fag eller 
              som del af tværfaglige forløb og projektopgaver. I 
              det følgende tages der udgangspunkt i de tre opgaver, der 
              er beskrevet på websitet under menupunktet "I klassen". 
            Opgave 1 - Før og nu 
               
              Opgaveformulering: Vælg et af de 5 temaer nedenfor 
              og lav en sammenligning mellem vilkårene dengang og idag. 
              Hvilke forskelle og ligheder er der? 
            · Arbejde 
              · Religion/Tro 
              · Kærlighed 
              · Udvandring 
              · Sygdom/Ulykke 
            Med udgangspunkt i rollespillet sættes der fokus på 
              en diskussion af forskellige relevante temaer. Der lægges 
              op til at eleverne bearbejder og perspektiverer deres oplevelser 
              fra rollespillet og der trækkes tråde mellem fortid 
              og nutid. Ved at arbejde med samspillet mellem fortid, nutid og 
              fremtid skal eleverne udvikle deres indsigt i og forståelse 
              af deres egen kultur og andre kulturer. For at kunne reflektere 
              over deres oplevelser og iagttagelser under rollespillet, præsenteres 
              eleverne for forskellige nutidige og historiske kilder der relaterer 
              sig til temaerne. På websitet findes en liste med forskellige 
              relevante links og kilder. 
            Opgave 2 - Erindringer 
            Opgaveformulering: Skriv rollens erindringer.  
              Der kan enten tages udgangspunkt i en bestemt periode/begivenhed 
              eller skrives om et helt livsforløb fra vugge til grav.  
            Som inspiration til opgaven, er der på websitet under selve 
              opgaveformuleringen links til uddrag af forskellige pige- og drengeerindringer 
              fra slutningen af 1800-tallet. Yderligere erindringer til inspiration 
              kan findes på: www.pladstilosalle.dk/baggrund/dokumentation/ 
              I denne opgave benyttes rollespillet til et undervisningsforløb 
              med fokus på elevernes egen formidling og historiefortælling. 
              Eleverne skal selv skabe historiske fortællinger på 
              baggrund af tilegnet viden. Opgaven rummer mulighed for mange forskellige 
              udtryksformer. Der kan således lægges op til at elevernes 
              erindringer fortælles i dagbogsform, som et teaterstykke, 
              en collage, et brev, en billedreportage e.t.c. 
            Opgave 3 - Livsvilkår 
            Opgavebeskrivelse: Sammenlign rollernes livsvilkår. 
               
              Hvilken betydning havde det, at være født fattig eller 
              rig?  
              Hvilken betydning havde det, om man var mand eller kvinde? 
              Hvilke andre faktorer spillede ind på rollernes muligheder? 
            Eleverne får til opgave at reflektere over rollernes forskellige 
              livsvilkår. I klassen sammenholdes de forskellige rollers 
              oplevelser under rollespillet. Elevernes iagtagelser og oplevelser 
              sammenfattes til nogle overordnede reflektioner og konklusioner 
              omkring livsvilkårene i slutningen af 1800-tallet. Der lægges 
              op til at eleverne skal indsamle viden fra supplerende kilder og 
              undersøge, hvordan deres oplevelser i rollespillet passer 
              overens med aktuel historisk viden. På websitet findes en 
              liste med forskellige relevante links og kilder. 
             
           |