Lærervejledning
Klassetrin: 6. til 9. klasse
Fag: Historie, dansk, samfundsfag, tværfaglige forløb
og projektopgave
Medbring: Passende tøj og fodtøj (forløbet
foregår udendørs). Madpakke. Papir og blyant, så
der kan tages notater undervejs.
Website: mulighedernesland.natmus.dk
Indhold: Mulighedernes Land er et rollespil på Frilandsmuseet
baseret på mobilteknologi og GPS.
I rollespillet skal eleverne påtage sig roller som piger og
drenge i slutningen af 1800-tallet. Rollerne er unge mennesker fra
forskellige miljøer, som skal træffe valg, og finde
deres egen vej i livet, med de muligheder og begrænsninger,
som datiden gav.
Under selve rollespillet, som foregår på Frilandsmuseet,
arbejdes der i grupper af 2-4 elever om hver af de ialt 8 roller.
Grupperne skal i fællesskab diskutere sig frem til, hvilken
vej rollen skal gå og træffe valg der hjælper
rollen bedst muligt ind i fremtiden. Hvordan former man sin egen
skæbne i slutningen af 1800-tallet, hvis man er uægte
barn fra fattiggården - eller den temperamentsfulde søn
af en storbonde? Eleverne bevæger sig i museets landskaber
og opsøger forskellige gårde og huse med mobiltelefonen
som informationsredskab - og konfronteres her med personer og hændelser,
som hjælper eller hindrer dem i at nå deres mål.
Formål: Eleverne mærker 1800-tallets forhindringer
og muligheder på egen krop ved hjælp af en teknologi,
som de allerede er eksperter i. Eleverne opnår dyb forståelse
for vilkår og dagligdag i industrialiseringens første
årtier, og forståelse for sociale forskelle og valgmuligheder
- dengang som nu.
Før besøget
For at få det optimale ud af rollespillet er det vigtigt
at eleverne har forberedt sig på besøget. På
websitet kan eleverne læse om rollerne, samt sætte sig
ind i de muligheder og begrænsninger som gjorde sig gældende
i slutningen af 1800-tallet. For at kunne træffe de rigtige
valg undervejs i rollespillet og dermed være i stand til at
fuldføre rollernes mission er det nødvendigt at eleverne
har en vis viden om tiden og rollerne (både deres egen og
de andres). Hvis der er behov for at printe nogle af teksterne,
kan det gøres fra mulighedernesland.natmus.dk/tekster
Før besøget på Frilandsmuseet skal klassen
være opdelt i grupper på mellem 2 og 4 elever, og der
skal være taget beslutning om, hvilken rolle hver gruppe skal
spille. Der kan maximalt være 8 grupper svarende til de 8
roller.
Under besøget
Ved ankomsten til Frilandsmuseet vil klassen få en kort introduktion
til rollespillet. Hver gruppe får udleveret en mobiltelefon
og en GPS og bliver derefter introduceret til teknologien gennem
en mindre øvelse. Herefter går selve rollespillet i
gang, og hver gruppe skal nu realisere deres rolles fremtidsdrøm.
Det gøres ved at optjene point indenfor kategorierne: Penge,
Evner og Netværk.
Først skal rollerne finde deres fødegårde.
Her vil de (via mobiltelefonen) møde et antal personer med
tilknytning til dem. Hver person kan fortælle noget om rollens
situation, samt give gode råd og advarsler, der kan bruges
undervejs i spillet. (Det er vigtigt at forberede eleverne på,
at de skal høre godt efter de beskeder de får. Det
er en god ide at opfordre eleverne til at medbringe papir og blyant,
så de kan tage notater undervejs).
Efter at have besøgt fødegården skal grupperne
bevæge sig ud i området, hvor forskellige muligheder
og farer venter. For nogle roller er der mulighed for at få
en læreplads i Brugsen. Andre skal være glade, hvis
de kan få et job som daglejer på en af de store gårde.
Måske ligger der en god anbefaling og venter et sted... Måske
er man uheldig at løbe ind i en tyvknægt... eller endnu
værre, at blive smittet med en dødelig sygdom
Rundt om på gårdene venter forskellige begivenheder,
som gør rollerne i stand til at vinde og tabe points alt
efter hvordan de agerer. Med opmærksomhed, eftertænksomhed
og samarbejde kan eleverne selv være med til at skabe deres
egen succes og fuldføre deres rolles mission.
Dagen slutter af med en kort opfølgning på oplevelserne.
Efter besøget
"Mulighedernes land?" rummer mange forskellige muligheder
for undervisningsforløb både indenfor enkelte fag eller
som del af tværfaglige forløb og projektopgaver. I
det følgende tages der udgangspunkt i de tre opgaver, der
er beskrevet på websitet under menupunktet "I klassen".
Opgave 1 - Før og nu
Opgaveformulering: Vælg et af de 5 temaer nedenfor
og lav en sammenligning mellem vilkårene dengang og idag.
Hvilke forskelle og ligheder er der?
· Arbejde
· Religion/Tro
· Kærlighed
· Udvandring
· Sygdom/Ulykke
Med udgangspunkt i rollespillet sættes der fokus på
en diskussion af forskellige relevante temaer. Der lægges
op til at eleverne bearbejder og perspektiverer deres oplevelser
fra rollespillet og der trækkes tråde mellem fortid
og nutid. Ved at arbejde med samspillet mellem fortid, nutid og
fremtid skal eleverne udvikle deres indsigt i og forståelse
af deres egen kultur og andre kulturer. For at kunne reflektere
over deres oplevelser og iagttagelser under rollespillet, præsenteres
eleverne for forskellige nutidige og historiske kilder der relaterer
sig til temaerne. På websitet findes en liste med forskellige
relevante links og kilder.
Opgave 2 - Erindringer
Opgaveformulering: Skriv rollens erindringer.
Der kan enten tages udgangspunkt i en bestemt periode/begivenhed
eller skrives om et helt livsforløb fra vugge til grav.
Som inspiration til opgaven, er der på websitet under selve
opgaveformuleringen links til uddrag af forskellige pige- og drengeerindringer
fra slutningen af 1800-tallet. Yderligere erindringer til inspiration
kan findes på: www.pladstilosalle.dk/baggrund/dokumentation/
I denne opgave benyttes rollespillet til et undervisningsforløb
med fokus på elevernes egen formidling og historiefortælling.
Eleverne skal selv skabe historiske fortællinger på
baggrund af tilegnet viden. Opgaven rummer mulighed for mange forskellige
udtryksformer. Der kan således lægges op til at elevernes
erindringer fortælles i dagbogsform, som et teaterstykke,
en collage, et brev, en billedreportage e.t.c.
Opgave 3 - Livsvilkår
Opgavebeskrivelse: Sammenlign rollernes livsvilkår.
Hvilken betydning havde det, at være født fattig eller
rig?
Hvilken betydning havde det, om man var mand eller kvinde?
Hvilke andre faktorer spillede ind på rollernes muligheder?
Eleverne får til opgave at reflektere over rollernes forskellige
livsvilkår. I klassen sammenholdes de forskellige rollers
oplevelser under rollespillet. Elevernes iagtagelser og oplevelser
sammenfattes til nogle overordnede reflektioner og konklusioner
omkring livsvilkårene i slutningen af 1800-tallet. Der lægges
op til at eleverne skal indsamle viden fra supplerende kilder og
undersøge, hvordan deres oplevelser i rollespillet passer
overens med aktuel historisk viden. På websitet findes en
liste med forskellige relevante links og kilder.
|